Com ordenar la biblioteca personal des de zero?

05 | 07 | 21
| Consells per tu
  • Alfabets del món.

Índex de l'article:

1 - Per què cal organitzar la biblioteca? 

2 - Característiques d’una biblioteca

3 - Inventariar: un mètode per conèixer el nostre fons

4 - Optar per un sistema d’organització determinat

4.1. Sistemes de classificació no alfanumèrics

4.2. Sistemes de classificació alfanumèrics

5 - Ordenar el fons

1. Per què cal organitzar la biblioteca?

En aquest text compartim amb vosaltres una seqüència de passos per tenir una biblioteca on mai més s'extraviï cap llibre.

 Miquel Poy, llicenciat en biblioteconomia ens acompanyarà durant tot l'article per apujar el rigor dels nostres consells.

Finques Feliu: "Per què cal organitzar una biblioteca"? 

Miquel Poy: "Quan en un fons hi impera l'ordre és igual si té quaranta o quatre mil llibres perquè tot serà al lloc assignat i, per tant, es trobarà molt de pressa."     

La tasca de tenir cada llibre al seu lloc precís és quelcom gradual i relaxant... En dubtes? Compara-ho amb el "tour de force" que requereix netejar a fons una casa o amb les tres setmanes d'esprint imprescindibles per dur a terme una mudança.

2. Característiques d'una biblioteca

a) Es localitza en un espai -de tipus físic o virtual-

b) En ella hi ha una col·lecció de documents -això és el que anomenem "fons"- 

c) Els documents estan degudament ordenats i resten a disposició dels usuaris/es per ser consultats

3. Inventariar: un mètode per conèixer el nostre fons 

Com poden organitzar-se els llibres sense coneixement exhaustiu del fons? Impossible.  

Per això cal fer l'inventari del nostre fons amb l'ajuda d'un full de càlcul o d'una base de dades. Així quan vulguis localitzar-hi un "ítem" només hauràs de: teclejar una paraula del títol, l'autor/a, l'ISBN o qualsevol altra metadada. 

En aquest enllaç, pots consultar deu softwares per inventariar la biblioteca.

4. Optar per un sistema d'organització:

Entenem que un sistema d'organització és: "una estructura jeràrquica de classes i subclasses que permet agrupar el coneixement". 

D'acord amb la definició anterior no considerarem com a sistema d'organització la simple acció de reunir llibres de la mateixa mida. Aquesta característica obeeix al pur atzar no a un criteri racional.

Una pregunta interessant és: puc organitzar el fons per gammes de colors? Ho desaconsellem. Aquest ordre només pot funcionar si l'usuari/a ha fet el treball previ d'associar una categoria de coneixement donada a una gamma. Nosaltres mateixos/es,  més enllà d'unir el color verd amb les Ciències Naturals, tindríem dubtes a l'hora de fer aquest pas amb altres disciplines. 

Dit amb un gran somriure dedicat als nostres lectors/es: tranquil/a ara mateix et donarem accés a diferents opcions molt millors que les dues anteriors.

4.1. Sistemes de classificació no alfanumèrics:

- Tenint en compte l'ordre alfabètic: en qualsevol alfabet hi ha subjacent la noció de seqüència. Al Llatí, per exemple, si la categoria escollida per posar en solfa les publicacions comença per la lletra "b" no pot anar abans de la mateixa categoria començada per la "a". 

- Tenint en compte l'ordre cronològic: en llibres acostuma a correspondre's amb la data de naixement dels diferents autors/es del nostre fons.

- Tenint en compte el gènere: els articles del nostre blog han estat "etiquetats".  És cert que hi ha publicacions "frontereres", per exemple, aquest mateix text, segons les etiquetes del nostre blog, podria ser de "Literatura". Ara bé qui escriu vol destacar que  l'ordre et farà bé en els sentits psicològic i pràctic per tant qui ha etiquetat aquest contingut ho ha fet com "Feliu Confort". Un consell: per més que molts programes donin l'opció d'assignar més d'un gènere, assumeix el repte d'assignar-ne només un per publicació. 

- Tenint en compte l'editorial o la col·lecció: aquest és un ordre força infreqüent.

- Tenint en compte l'idioma en que el llibre ha estat escrit: potser ens està llegint algú poliglot, que detesta les traduccions o, simplement un/a lingüista. Si és així, aquest és el criteri perfecte perquè ha estructurat la ment de la persona usuària durant els seus estudis i ho segueix fent en la seva professió.

.4.2. Sistemes de classificació alfanumèrics

- Sistema Dewey: divideix el coneixement en les deu següents categories:

Coneixements generals, filosofia, religió, ciències socials, filologia, ciències naturals, tècnica i ciències pràctiques, art, literatura i història.

D'acord amb les àrees anteriors cada xifra pot subdividir-se moltes vegades per identificar clarament cada tema. Això es fa per a organitzar els llibres en la prestatgeria, de manera que tots els llibres que tractin un tema específic quedin situats en el mateix lloc.  

- Classificació Decimal Universal (CDU): Paul Otlet i Henri La Fontaine van utilitzar la mateixa estructura decimal de Dewey, però, la CDU permet combinar diverses matèries, mitjançant una sintaxi específica i taules auxiliars. 

5. Ordenar el fons

Un cop coneixem la totalitat del nostre fons, i el tenim inventariat és l'hora de la tasca més física: col·locar els llibres al lloc assignat d'acord amb el sistema de classificació escollit. Som-hi!  Et sorprendrà que malgrat que alguns/es lectors/es tenen pànic a aquest pas no n'hi ha per tant!

Un primer premi d'ordenar és que, com per art de màgia, el problema de la falta d'espai se soluciona gràcies a la detecció de repeticions.

Una segona compensació al nostre esforç és que, un cop completat tenim una idea d'allò que manca a la nostra col·lecció depenent dels nostres: gustos, estudis o professió (un metge, un advocat o un/a Adminirador de Finques necessita tenir molt actualitzat el seu fons que és nombrós i especialitzat).   

En últim lloc erigir una jerarquia té una virtut associada al sector immobiliari: haver-ho fet augmentarà les possibilitats de llogar o vendre el teu producte  davant potencials compradors/es o llogaters/es.

Esperem que el nostre text t'hagi obert nous horitzons. 

Comparteix, hi ha poques coses més satisfactòries que acabar amb el desordre!