Vuit consells per prevenir conflictes entre propietaris

04 | 07 | 23
| Consells per tu

Al nostre blog són bastants els articles dedicats a aspectes relatius a la comunitat de propietaris (d'ara endavant CP). Gairebé tots enfocats a reconduir l'enfrontament. Avui, coincidint amb l'inici de l'estiu, època marcada tant per les festes a la CP com per les invitacions d'amistats a aquesta, serà diferent, et donarem eines per prevenir-lo.

Vuit consells per a fomentar la bona convivència entre copropietaris de la CP

Recorda a les reunions de la comunitat únicament tenen dret a vot les persones propietàries. Altres veïns poden assistir i expressar els seus punts de vista però, no emetre sufragi.

a) Com organitzar les reunions i aconseguir l'harmonia?

 

1. Coneix tan bé com sigui possible als propietaris la comunitat dels quals administres: encara que és una tasca gradual, des de les primeres reunions és crucial ser perspicaç i anar intuint quin caràcter tenen els propietaris la comunitat dels quals administres. Com saps, l'experiència és un grau.

 

2. Promou la comunicació respectuosa i empàtica: El primer reservori on nien els ressentiments que poden donar lloc a conflictes és la sensació de les persones de no haver pogut expressar les seves inquietuds. Per això,  anima als membres de la comunitat a fer-ho de manera: constructiva, respectuosa i buscant, en la mesura del possible, que es posin en la pell dels altres.

 

3. Organitza reunions periòdiques i usa la digitalització sense por: Sense deixar de costat les reunions presencials -de tota manera ha de celebrar-se mínim una a l'any- estableix un sistema de comunicació en línia per a mantenir a tots informats i, estableix, un canal ràpid de pregunta de dubtes.

 

b) És el teu torn! La bona convivència també passa per la teva professionalitat i transparència:  

 

1. Estableix normes clares: La bona norma no dona marge a segones interpretacions. En aquest sentit, el reglament de la CP ha de ser el teu millor aliat. A més, una vegada és aprovat en els estatuts, té poder vinculant.

Alguns exemples de matèries reglades són: l'ús de les àrees comunes, el comportament adequat o el manteniment de la CP. Comunica aquestes normes de manera efectiva i comprensible per a totes les persones.

 

2. Mantingues una gestió transparent: Si ens llegeixes com a administrador de la comunitat de propietaris, ja sabràs que, per a evitar mals majors, -i ser bon professional- mantenir una gestió impecable i clara, edifica confiança. Mantingues a tots els propietaris informats sobre les decisions, les despeses i tot el rellevant i, per descomptat, contesta sol·lícit a les seves preguntes. Per cert, fes clic en aquest enllaç i esbrina si és il·limitat el dret a la informació de qui ostenta una propietat

 

3. Resol els problemes de manera equilibrada: Les percepcions importen tant com la resolució, per això, has de ser: imparcial, diligent i just. Escolta totes les parts involucrades i busca solucions que donin lloc al compromís ferm d'ambdues. Si és necessari, pots considerar la mediació o la intervenció d'un professional extern que, al no estar vinculat amb el dia a dia de la comunitat, serà neutral.

 

4. Educa sobre la convivència en comunitat: Proporciona materials informatius sobre com resoldre conflictes. A més, ha de quedar clar que ser propietari implica drets, però també deures cap a la CP.

 

c) Aconseguir una comunitat pacífica és un treball bidireccional: ni com a administrador ni com a propietari tens el control absolut sobre reaccions alienes... Alguna cosa sempre pot sortir malament 

No, no som negatius, la nostra responsabilitat és fer un text sincer. 

 

1. L'assetjament veïnal és una possibilitat: Malgrat els esforços anteriors, és possible que hi hagi persones que no tolerin una resolució contrària als seus interessos o que, percebin una conducta aliena -o, per contra, l'absència d'acció- com una provocació i optin per incórrer en assetjament veïnal. *Finques Feliu en 2019 explicava com afrontar aquesta desagradable situació: fes clic en aquest enllaç.

Amb aquests vuit consells pots des d'administrar una comunitat a entendre com és més possible que les teves inquietuds com a propietari siguin tingudes en compte. Per cert, per a no acabar amb mal sabor de boca, una convivència , fins a un cert punt, idíl·lica és possible si tothom posa de la seva part.